تاثیر پاندمی کرونا بر سلامت مردان

مطالعات و گزارشات بررسی 308010 نفر بزرگسال مبتلا و بستری شده در مراکز دانشگاهی ایالات متحده نشان داد که مردان، نرخ بالای اینتوباسیون و مدت زمان بستری طولانی‌تری نسبت به زنان دارند. همچنین نوع شدیدتر بیماری را گرفته و نرخ مرگ و میر بالاتری دارند. در نتیجه سلامت مردان تحت‌تاثیر بیشتری قرار می‌گیرد. داده‌های آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مردان به کووید-19 واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. این موضوع می‌تواند توضیحات احتمالی‌ای برای مشاهدات اپیدمیولوژیک باشد. تئوری‌های قابل قبولی که زیربنای این مشاهدات هستند شامل تفاوت‌های مرتبط با جنسیت در گیرنده‌های ACEII، عملکرد سیستم ایمنی، هورمون‌ها، عادات و عفونت همراه هستند.

عفونت کووید-19 بر سیستم Genitourinary مردان نیز تأثیر منفی می‌گذارد. از جمله بدتر شدن پارامترهای مایع منی، کاهش بالقوه سطح تستوسترون و افزایش خطر اختلال نعوظ. همچنین بر باروری، عملکرد جنسی و سلامت روان نیز اثر سوء دارد. خوشبختانه، واکسن کووید-19 در پیشگیری از عفونت کووید-19 و بسیاری از این عواقب ایمن و مؤثر است.

کووید-19 و سلامت روان مردان

همه‌گیری کووید-19 همچنان منبعی استرس‌زا است و پیامدهای مهم سلامت روان برای همه افراد دارد. اما ممکن است پیامدهای منحصر به فردی برای مردان داشته باشد. علاوه بر خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید-19، افزایش آمار تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-19، فشارهای اقتصادی، تنهایی ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر تغییرات در سبک زندگی ما، معجونی عالی برای کاهش سلامت روان را تشکیل می‌دهند. در ژوئن 2020، مردان نسبت به زنان، میزان کمتری از اضطراب را گزارش کردند. اما میزان علائم افسردگی و افکار خودکشی بالاتری داشتند.

از سپتامبر 2020، مردان با نرخ بالاتری نسبت به زنان، به دنبال مراقبت‌های بهداشت روانی بودند. مجموع مراقبت‌های بهداشت روانی مجازی در سپتامبر 2020، افزایش 5.5 برابری نسبت به سال قبل و رشد ماهانه 79 درصدی را نسبت به ژانویه 2020 تجربه کرد. در یک بررسی 77 درصد از مردان گفتند که سطح استرس آن‌ها در طول پاندمی کووید-19 افزایش یافته است. 59 درصد گزارش کردند که احساس انزوا می‌کنند. همچنین حدود 45 درصد گفتند که سلامت عاطفی و روانی آن‌ها در این دوره سخت کاهش یافته است.

آمار اختلالات روانی مردان در کشورهای مختلف

حدود 15.1٪ از مردان بزرگسال آمریکایی در سال 2017 به نوعی از بیماری‌های روانی مبتلا شدند. انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می‌دهد که 9٪ از مردان به طور روزانه احساس اضطراب یا افسردگی دارند. از هر 3 نفر از این مردان، 1 نفر به دلیل این احساسات دارو مصرف کرده و از هر 4 نفر یک نفر با یک متخصص بهداشت روان در مورد آن صحبت کرده است.

30.6 درصد از مردان گزارش داده‌اند که در مقطعی از زندگی خود دوره‌ای از افسردگی را تجربه کرده‌اند. همچنین مردان 3.5 برابر زنان بیشتر خودکشی می‌کنند. این در حالیست که زنان بیشتر احتمال دارد این کار را انجام دهند، اما احتمال موفقیت مردان بیشتر است. این موضوع در ایران نیز صادق است. مردان ایرانی 5 برابر زنان، درگیر بیماری‌های روانی می‌شوند. در ایالات متحده، از 20.2 میلیون بزرگسال مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد، 50.5٪ یا 10.2 میلیون بزرگسال، یک بیماری روانی همزمان داشتند. در انگلستان، از هر هشت مرد، یک نفر دارای مشکلات روانی رایجی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال هراس یا اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) است.

ریسک فاکتورهای مشکلات سلامت روان در مردان چیست؟

نقش‌های جنسیتی سنتی

  • تروماهای روحی/جسمی: شامل رویدادهای عاطفی شدید مانند آزار جنسی، تجربه درگیری، یا قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا (مانند آتش‌نشانان و پلیس‌ها) است. 65 درصد مردانی که مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، دچار PTSD می‌شوند. مشاهده یک رویداد خشن یا حضور در جنگ نیز می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی مانند PTSD را افزایش دهد.
  • شرایط کاری نامناسب، حجم کاری زیاد، استرس کاری و فقدان حمایت اجتماعی
  • سوء استفاده در دوران کودکی/مسائل خانوادگی
  • از دست دادن کار (بیکاری و بازنشستگی): یک نفر از هر ۷ مرد بیکار دچار افسردگی می‌شود.
  • جدایی و طلاق
  • مسائل مالی: عوامل اقتصادی عامل اصلی استرس برای بسیاری از افراد است.
  • سوء مصرف مواد: مردان ممکن است از مواد مخدر یا الکل به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با مشکلات سلامت روان استفاده کنند. این چنین خوددرمانی‌ای می‌تواند در دراز مدت اوضاع را بدتر کند.

استیگمای بیماری‌های روانی و طلب کمک کردن در مردان

اگرچه سلامت روان بر همه جنسیت‌ها تأثیر می‌گذارد، اما اغلب در مردان نادیده گرفته می‌شود. انتظارات جامعه و نقش‌های جنسیتی سنتی، از بدو تولد، این انتظار را از مردان ایجاد می‌کنند که قوی و رهبر باشند و احساسات نشانه ضعف است، نه مردانگی. معمولاً از مردان انتظار می‌رود نان‌آور خانه، قوی، مسلط بوده و امور را تحت کنترل خود داشته باشند. اگرچه این‌ صفات ذاتاً بد نیستند، اما می‌توانند از لحاظ ذهنی مردان را تحت تاثیر قرار داده و باری مضاعف بر دوش آن‌ها بگذارد.

کسانی که به این هنجارهای کلیشه‌ای مردانه پایبند هستند، ممکن است در برابر درمان مقاومت بورزند. همچنین این تصور وجود دارد که صحبت کردن در مورد احساسات کمکی نمی‌کند. اما از آن سو نادیده گرفتن اختلالات سلامت روان باعث از بین رفتن آن‌ها نمی‌شود. برای مردان آشکارا در مورد احساسات خود صحبت کردن سخت است. ذات مردان درخواست کمک کردن و نرم شدن آن‌ها برای بیان احساسات را دشوار می‌کنند. صحبت نکردن درباره این احساسات با خانواده یا دوستان می‌تواند باعث انزوای اجتماعی، تشدید مشکلات روابط و بدتر شدن احساس افسردگی شود.

آیا به مشکلات روان در مردان کمتر پرداخته شده است؟

از سوی دیگر، تحقیقات در مورد مسائل مربوط به سلامت مردان اولویت نسبتا کمی دارد. کمبود بودجه و بی‌اهمیتی موضوع، این باور را که هیچکس به سلامت روان مردان اهمیت نمی‌دهد، پررنگ می‌سازد. مردان کمتر از زنان به درمان‌های روان‌شناختی دسترسی دارند. تنها 36 درصد از مراجعات به درمان‌های گفتاری NHS برای مردان است. این‌گونه استیگما‌ها به ویژه برای مردان خطرناک است. زیرا آن‌ها کمتر به دنبال کمک رفته و بیشتر از زنان به رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد و الکل روی می‌آورند. همچنین ممکن است روش فرار کردن از موضوع، انکار و پاک کردن صورت مسئله را هم پیش بگیرند. مانند غرق کردن خود در کار و شغلشان. مردان همچنین احتمال بیشتری برای اقدام به خودکشی موفق دارند. به طوری که میزان خودکشی در بین مردان 4 برابر بیشتر از زنان است.

خودکشی در مردان، بحرانی که شاید کمتر به آن پرداخته می‌شود

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مردان 75 درصد از کل خودکشی‌ها را تشکیل می‌دهند. بیش از 90 درصد افرادی که بر اثر خودکشی می‌میرند با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می‌کنند. محققان تخمین می‌زنند که تا 60 درصد از افرادی که با خودکشی می‌میرند، افسردگی شدید دارند. در سال 2017، نزدیک به 6000 خودکشی در بریتانیا ثبت شد. از این تعداد 75 درصد مرد بودند. خودکشی بزرگترین علت مرگ مردان زیر 50 سال است. نرخ بالاتری از خودکشی در جوامع اقلیت از جمله مردان همجنس‌گرا، سربازان جنگی و آن‌هایی که درآمد پایینی دارند، مشاهده می‌شود. با وجود تأثیرات بیماری روانی، تقریباً دو سوم افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان هرگز به دنبال درمان نیستند. در آخر مردان اغلب فقط زمانی به دنبال کمک می‌روند که احساس کنند به “ته خط” رسیده‌اند.

  • مردان بیشتر قربانی جرایم خشونت آمیز می‌شوند (1.5 بیشتر از زنان).
  • مردان اکثریت قریب به اتفاق جمعیت زندانیان را تشکیل می‌دهند. نرخ بالای مشکلات سلامت روان و افزایش میزان خودآزاری در زندان‌ها وجود دارد.
  • مردان 40 تا 49 ساله بالاترین میزان خودکشی را در بریتانیا دارند.
  • در سال 2019، مردان در ایالات متحده مردان 3.7 برابر بیشتر از زنان بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند

اختلالات شایع روانی در مردان چیست؟

  • افسردگی
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • OCD (اختلال وسواس فکری عملی)
  • PTSD
  • Bipolar Disorder

علائم شایع در اختلالات روانی در مردان چیست؟

  • عصبانیت و پرخاشگری
  • تحریک‌پذیری
  • ناامیدی
  • سوء مصرف مواد
  • مشکل در تمرکز
  • احساس نگرانی مداوم
  • مشارکت در فعالیت‌های پرخطر
  • افکار خودکشی
  • علائم فیزیکی مانند سندرم‌های درد مزمن
  • تغییر در اشتها و انرژی
  • مسائل گوارشی
  • مشکل خواب (خوابیدن بیشتر یا کمتر از حد معمول)
  • سرطان، تهدیدی برای سلامت مردان

 

مصرف سیگار و الکل، غذای‌های ناسالم و با چربی بالا، تحرک کم و عدم کنترل فشار خون و دیابت و چربی خون سبب بالا رفتن ریسک وقوع حوادث قلبی-عروقی و انواع سرطان‌ها می‌شود. سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در بین مردان در سراسر جهان بود و 15.4 درصد از کل موارد جدید تشخیص داده شده در سال 2020 را به خود اختصاص داد. سه مورد اول – سرطان‌های ریه، پروستات و کولورکتال – 41.9 درصد از کل سرطان‌ها (به استثنای سرطان پوست غیر ملانوما) در مردان را تشکیل می‌دهند. سایر سرطان‌های رایج، معده و کبد بودند. آمفیزم و COPD نیز در مردان شایع است.

شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان در سال 2020 و تعداد ابتلا و درصدهای آن:

  • ریه: 1,435,943 نفر – 15.4%
  • پروستات: 1,414,259 نفر – 15.1%
  • کولورکتال: 1,065,960 نفر – 4%
  • معده: 719,523 نفر – 7%
  • کبد: 632320 نفر – 8%
  • مثانه: 440,864 نفر – 7%

سکته مغزی بیش از 3 میلیون مرد را هدف قرار می‌دهد. در بررسی‌های انجمن قلب آمریکا، دیده شده فشار خون بالا در مردان زیر 45 سال شایع است.

ملانوما در مردان

بر اساس منبع معتبر بنیاد سرطان پوست، دو سوم مرگ و میر ناشی از ملانوما در سال 2013 مردان بودند. این میزان بیش از دو برابر زنان است. همچنین 60 درصد از کل مرگ و میرهای ملانوما را مردان سفید پوست بالای 50 سال تشکیل می‌دهند. یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پوست، محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید است. استفاده از کلاه لبه‌دار، پیراهن آستین بلند، عینک آفتابی و از همه مهم‌تر کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 برای تمام پوست‌های در معرض نور خورشید، حیاتی است. همچنین در سایه بودن در تابستان مهم است.

اختلال نعوظ (ED)، غیرکشنده ولی مهم و تاثیرگذار بر سلامت

اختلال نعوظ ممکن است تهدیدکننده حیات نباشد، اما همچنان نشانه یک مشکل مهم سلامتی است. دو سوم مردان بالای 70 سال و تا 39 درصد از مردان 40 ساله، اختلال نعوظ دارند. مردان مبتلا به ED گزارش می‌دهند که از زندگی لذت کمتری می‌برند و بیشتر در معرض افسردگی هستند. اختلال نعوظ اغلب ناشی از آرترواسکلروزیس است. همان فرآیندی که باعث حملات قلبی و سکته می‌شود. در واقع، داشتن ED ​​به طور مکرر به این معنی است که رگ‌های خونی در سراسر بدن از سلامتی مطلوب برخوردار نیستند. پزشکان اختلال نعوظ را یک علامت هشدار اولیه برای بیماری‌های قلبی-عروقی می‌دانند.